تعریف، شرائط و حقیقت نسخ

 

محمد هادی معرفت

 

نسخ-در اصطلاح کنونی- عبارت است از: «رفع حکم سابق، که بر حسب ظاهر اقتضای دوام داشته، به تشریع حکم لاحق، به گونه ای که جایگزین آن گردد و امکان جمع میان هر دو نباشد».در این تعریف نکته هایی رعایت شده که باید مورد توجه قرار گیرد:

جمع و تالیف قرآن



استاد محمدهادی معرفت

جمع و تالیف قرآن به شکل کنونی، در یک زمان صورت نگرفته، بلکه به مرور زمان و به دست افراد و گروه های مختلف انجام شده است. ترتیب، نظم و عدد آیات در هر سوره در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و با دستور آن بزرگوار انجام شده و توقیفی است و باید آن را تعبدا پذیرفت و به همان ترتیب در هر سوره تلاوت کرد.

 شبهه تحريف

 

آيت اللّه محمد هادى معرفت

 

يـكـى از مـسـائلى كه ميان مسلمانان ايجاد اختلاف نموده , شبهه قول به تحريف است . اين شبهه سابقه طولانى دارد و با روايات افسانه اى كه توسط حشويه فراهم گرديده , ارتباط مى يابد.

 

چکیده

در این مقاله نخست واژه «کتاب» در قرآن و لغت مفهوم‌شناسی شده است سپس نظرات برخی مستشرقان مانند «دانیال مادیگان»[1] در جلد اول دائرة المعارف قرآن لایدن، «چارلز جوزف آدامز»[2] در جلد دوازدهم دائرة المعارف دین، و «ریچاردبل»[3]

میخائیل براشر با استناد و استفاده از برخی کتب شیعه سعی کرده تا شیعه را به تحریف قرآن متهم اما این در حالی است که وی به درستی با این منابع مواجهه نداشته و دیدگاهش قابل نقد و خدشه است.

برخی از مستشرقان که وحیانی بودن معارف قرآن را درک نکرده‌اند، بر این نظر تمایل یافته‌اند که پیامبر(ص) یک نابغه بزرگ بوده که بدون استمداد از وحی الهی توانسته این معارف عمیق را بیاورد.

گلدزیهر بر این باور است که در قرآن کریم مانند سایر کتب آسمانی اضطراب‌هایی وجود دارد و معتقد است که منشأ اختلاف قرائت‌ها نیز اعمال سلیقه بوده است، این در حالی است که استناد قرائت به پیامبر اکرم(ص) مهم‌ترین معیار قبول قاریان بوده و دیدگاه وی نیز با ادله معتبر نقد می‌‌شود.

زیر مجموعه ها

طراحی سایت و بهینه سازی سایت از فرا سی ام اس