در نمایشگاه پژوهش از کتاب تمدن نوین اسلامی رونمایی شد

از این اثر که به همت حجت الاسلام و المسلمین سعیدی فاضل نگاشته شده با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی و تنی چند از اساتید درس خارج حوزه های علمیه در مراسمی رونمایی شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: "پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی­(ره)، طلیعه حضور اسلام ناب در عرصه­ های مختلف زندگی است؛ اسلامی که برخلافِ قرائت­ ای معمول زمان خود، کارکرد خود را از دست نداده و بالعکس پاسخگوی نیازهای بشر، در عرصه­  های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مانند آن بوده است؛ قرائتی که با تکیه بر منابع معرفت­شناختی جامع خود، مدل جهان بینی انسانِ مسلمان را تغییر داده و از این طریق، جایگاه اصیلش را به او یادآور می­شود. همچنین، با ایستادگی و مقاومت در برابر مستکبران و ظالمان، از یک­سو به مقابله عملی با جبهه کفر قیام کرده و از سوی دیگر حمایت عملی از مستضعفان عالم را دنبال می­نماید.

بی­ انصافی است اگر این حرکت عظیم و ریشه­دار را امری اتفاقی و لحظه­ای، ناشی از تفکّرات امام­ خمینی­(ره) و همراهی جمعی از مردم بدانیم؛ حال آن­که تفکّر اصیل اسلامی و شیعی، بر این مبنا نهاده شده و تمامی انبیاء الهی نیز این مسیر را در اقامه دین برگزیده ­اند. به­ میدان آوردن دین و تنظیم تمامی شؤون زندگی دنیوی و اخروی با آن، اگرچه با فراز و فرود همراه بوده امّا در زمان­ های متمادی از حیات دینی، جریان داشته است.

خطّ سیر این قرائت دینی، طرح تفکّر و ایدئولوژی تمدّن­ سازی وحیانی است؛ تفکّری که قدمت آن، نه به عصر انقلاب و یا اسلام، بلکه به عصر حضور انبیاء الهی باز می­گردد. بدون شک، تمدّن­ سازی دینی، هدف انبیاء الهی بوده و امتداد آن به عصر ولایت عظمای الهی، حضرت ولیعصر­  ختم می­شود. تمدّن وحیانی، ریشه­های قرآنی داشته و از طریق منابع مختلف اسلامی نیز قابل اثبات است؛ برطبق این منابع، تمدّن وحیانی در یک سیر منطقی ایجاد شده و تطوّر و پیشرفت آن، همان ارثی است که مستضعفان عالم در زمان ظهور امام­ عصر­ ، وارثان آن خواهند بود.

بدون شک احیاگر این تفکّر در عصر حاضر، بنیان­گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام­ خمینی­(ره) بوده است؛ حکیمی الهی که در پرتو هدایت پذیری عارفانه خود، بنیانِ حرکت عظیم اسلامی را نهاده و از این طریق در مسیر نوسازی تمدّن اسلامی برآمدند. پس از ایشان نیز این مسیر، توسط رهبر معظّم انقلاب اسلامی امام­ خامنه ای­(حفظه الله)، امتداد یافته و به صورت سازماندهی شده، تحت عنوان «تمدّن نوین اسلامی» ظهور و بروز یافته است. رهبر معظّم انقلاب با طرح این نگاه، سعادت بشر را در نیل به سوی تمدّن نوین اسلامی دانسته و با تبیین حکیمانه ابعاد مختلف آن، سعی در بیان ضرورت و اهمیت این موضوع داشته ­اند؛ به­ گونه­ای که اکنون گنجینه­ ای گرانبها از آراء و اندیشه­ های ایشان را در این باب می­توان مورد توجه قرار داد.

تمدّن نوین اسلامی آرمان انبیاء الهی بوده که قادر است زمینه­ ساز تمدّن مهدوی باشد و پایه­ های آن را ایجاد نماید؛ رهبر معظّم انقلاب با طرح ایده الگوسازی برای دستیابی هر چه سریعتر به تمدّن نوین اسلامی، مقدمات پی­ ریزی نقشه جامع حرکت کشور را آماده نموده و سندی را تحت عنوان«الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت» ابلاغ نمودند؛ پس از آن و در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران نیز، معظّم­ له با صدور بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی»، الزامات راهبردی تحقّق تمدّن نوین اسلامی در حوزه خودسازی و جامعه ­پردازی را تبیین فرمودند. همه این موارد، دلالت بر عزم جدّی ایشان برای پیش­بردن کشتی انقلاب اسلامی به سوی آرمان­ شهر مهدوی دارد؛ آرمان­ شهری که سعادت بشریت را تضمین نموده و او را به اعلی مراتب قرب الهی خواهد رساند.

حال و با توجه به ضرورت پیگیری و پی­ ریزی شالوده تمدّن نوین اسلامی، بازخوانی آراء و اندیشه­های رهبر معظّم انقلاب، پیرامون ابعاد آن ضروریست؛ چرا که از یک سو حرکت به سوی تمدّن نوین اسلامی، نیازمند ارائه طریقی حکیمانه است که جز با بهره­گیری از بیانات معظّم له، قابل تحقق نخواهد بود و از سوی دیگر، جای منبعی جامع که با بیان آراء ایشان، مدلی کامل را ارائه نموده باشد، خالی است. بنابراین، پژوهش حاضر در صدد است تا با تبیین آراء رهبر معظّم انقلاب پیرامون تمدّن نوین اسلامی؛ اولا جایگاه تمدّن­ سازی را به خوبی روشن نموده؛ ثانیا ماهیت آن را تبیین کرده؛ ثالثا نگاهی جامع به آراء معظّم­ له در ابعاد مختلف انداخته و رابعا از رهگذر این موارد، مدل آن را تبیین نماید.

با عنایت به دقت، عُمق، جامعیت نگاه، هماهنگی بیانات و ویژگی­ های مطلوب در آراء معظّم له، نگارنده با جمع ­آوری تمامی اندیشه­ های ایشان پیرامون موضوع مطروحه، به دسته­ بندی و چینش روشمند آن ها اهتمام نموده و در ضمن آن، به بیان آراء و نظرات دیگر بزرگان و همچنین تبیین استنباط­های خود پرداخته است.

مجموعه پیش­رو در چهار مجلّد، به بررسی ابعاد مختلف تمدّن نوین اسلامی با محوریت آراء و اندیشه­ های رهبر معظّم انقلاب پرداخته ­است؛ به گون ه­ای که در جلد اول، ماهیّت، سیرتاریخی، امکان­ سنجی و ضرورت، پایه­ ها و شاخص­ه ای تمدّن نوین اسلامی؛ در جلد دوم ابعاد و اهداف تمدّن نوین اسلامی و تمایز آن با تمدّن غرب و ظرفیّت­ های تمدّن ساز انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در جلد سوم به بررسی مراحل دستیابی به تمدّن نوین اسلامی پرداخته شده ­است. الزامات، راهبردها و موانع دستیابی به تمدّن نوین اسلامی و نسبت گام دوّم انقلاب با تمدّن سازی نوین اسلامی نیز محتوای جلد چهارم را تشکیل می­دهد.

همّت اصلی راقم این سطور برآن بوده است تا با نگاهی جامع و روشمند به آراء رهبر معظّم انقلاب اسلامی، نگاه ایشان را نسبت به مدل تمدّن سازی نوین اسلامی استخراج نماید؛ امید است که این امر تحقّق یافته و زمینه­ ساز تحقّق منویات ایشان در حوزه تمدّن سازی و لوازم آن گردد.

دومین دوره تربیت مربی سواد رسانه ای برگزار می شود

به همت معاونت آموزش مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه دومین دوره تربیت مربی سواد رسانه ای با همکاری دفتر مطالعات رسانه ای اداره کل تبلیغات رسانه ای سازمان تبلیغات اسلامی برگزار میگردد.

این طرح شامل برگزاری دوره تربیت مربی، دو نشست تخصصی، پنج کلاس مباحثه و کارگاه های آموزشی نقد مدعیان دروغین مهدویت با محوریت جریان یمانی بود. این طرح در مرحله تربیت مربی و کارگاه های شهرستانی شامل سی کارگاه در مدت شش ماه برگزار گردید.

کتاب «خشونت بدون مرز: بررسی تفصیلی مداخلات ایالات متحده آمریکا در جهان نوشته روح الله سعیدی فاضل و مرتضی طاهری از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارشروابط عمومی مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه، کتاب «خشونت بدون مرز: بررسی تفصیلی مداخلات ایالات متحده آمریکا در جهان (از استقلال تا زمان حاضر)» نوشته روح الله سعیدی فاضل و مرتضی طاهری از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

 ثبت‌نام دوره آموزشی تربیت مربی سواد رسانه‌ای ویژه طلاب سطح دو به بالا آغاز شد.
براساس گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه٬ سواد رسانه‌ای ماهیت و ابعاد آن٬ رسانه و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، جنگ رسانه‌ای، عملیات روانی و قدرت نرم، عرصه‌های فعالیت فرهنگی در حوزه رسانه از جمله محورهای آموزشی این دوره محسوب می‌شود.

یکم دی ماه سال جاری همایش بررسی تحجر گرایی دینی در جهان اسلام  توسط مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه در تالار بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد. در این همایش حجت الاسلام و المسلمین کاشانی به مدنظر بودن جریان تحجرگرایی در اسلام، شباهت ها و تفاوت های این جریان را در تشیع و اهل سنت پرداخت. که در ادامه متن این سخنرانی ارائه می شود.

آنچه مسلم است جریان های تکفیری اهل سنت تنها با شیعه دشمن نیستند بلکه با اهل سنت هم این دشمنی وجود دارد اما به گفته ابن عثیمین یکی از مفتیان بزرگ وهابیت این دشمنی ها درجه بندی دارد که البته دشمن درجه اول این تکفیری ها شیعیان می باشند.

ما در بررسی این جریان ها به بازگویی چند ویژگی مشترک در میان افراطی های شیعه و اهل سنت خواهیم پرداخت و در ضمن این موارد به تمایزات نیز اشاره ای می کنیم.

۱- ضعف در اصول فقه، سطحی نگری و ساده انگاری

علم اصول فقه در میان جریان تکفیری اهل سنت کاملا از بین رفته به گونه ای که در منابع درسی در دانشگاه بن سعود عربستان تنها کتاب صد صفحه ای بن عثیمین خوانده می شود. وقتی اصول فقه خوانده نشود برداشت عقلی، حقیقت و مجاز، عام و خاص، روش برداشت از متن و… دچار سطحی نگری می شود.

سطحی نگری یکی از ویژگی های مشترک است که در برخورد با احادیث توسط ااین جریان دیده می شود. به عنوان مثال این جریان حدیث رفع را به دلیل عدم تطابق با خارج مردود دانسته و آن را تضعیف می نماید!

این سطحی نگری در بهره گیری از منابع دینی نیز کاملا مشهود است. تکفیری های اهل سنت می گویند کتاب و سنت دو منبع مستقل از هم هستند و تعارض کتاب و سنت معنا ندارد در صورتی که باید به آنها گفت محکی از معصوم با سنت تفاوت دارد. جریان “حسبنا کتاب الله” به “حسبنا سنه رسول الله” در جهان امروز جریان های تکفیری تبدیل شده است.

در جریان های تکفیری اهل سنت اصول فقه خلاصه در اصول فقه فتوایی شده است. مانند کتاب دکتر ابراهیم النمله در اصول فقه که برای اثبات قیاس استدلال به آیه ” فاعتبروا یا اولی الابصار” می کند!

این ساده انگاری در اصول فقه در شیعه هم موجود است. یکی از این آقایان در اثباتمرگ خلیفه دوم در روز ۹ ربیع الاول می گوید علامه مجلسی فرموده است در زمان ما روز مرگ خلیفه دوم ۹ ربیع الاول مشهور است. این آقا می گوید از این نتیجه میگیرم که زمان مرگ خلیفه دوم در ۹ ربیع الاول بوده است. اولا علامه فرموده در زمان ما مشهور است چطور می شود از مناسک اعتباری به واقعیات تاریخی رسید؟ علاوه بر این می گوید که برخی قائل به تسامح در ادله سنن هستند و چون روایت احمدبن اسحاق ضعیف است من تسامح می کنم حال که تسامح می کنیم و عمل به روایت میکنیم حجت است پس روایت می شود صحیحه احمدبن اسحاق! این حاصل سهل اندیشی و عدم دقت در بحث است.

۲- حدیث گرایی و پرهیز از بهره گیری از عقل

در جریان های تکفیری غیر شیعه، حدیث گرایی به جایی رسیده است که تعقل در آن جایز نمی باشد. به عنوان مثال اوصاف حضرت باری تعالی که در قرآن کریم ذکر شده است متشابه نبوده و در واقع همگی محکم هستند. “یدالله مغلوله”  یعنی خدا دست دارد “بل یداه مبسوطتان”  معلوم می کند که خداوند دو دست دارد و در نهایت به دلیل “قلب المومن بین الاصبعین من اصابع الرحمن”  مشخص می شود که دستان خداوند متعال دارای انگشت نیز می باشد. بنابراین از این جهت نتیجه می گیرند که خداوند چون دست و پا دارد از یک جهت محدود است. اینها چون مجاز عقلی را قبول ندارند و قائل به مجاز لفظی هستند و در متن قرینه ای بر غیر حقیقی بودن پیدا نکرده اند قائل به جسمانیت خداوند متعال می باشند. بنابر این کسی که بگوید خداوند جسم نیست قرآن را قبول ندارد چون در جای دیگر قرینه ای بر خلاف این مطلب نیاورده است وقتی قرآن را  انکار کنید تکذیب نبی کرده اید چون پیامبر آیه را آورده است و در نتیجه کافر شده اید!

همچنین این افراد در  در آیاتی که خداوند فرموده است که «من فوق هر چیزی هستم» استفاده می کنند که زمین مسطح است نه کروی! بنابراین قائل به کروی بودن زمین را تکفیر می کنند چون از فوقیت بر می آید که زمین نباید کروی باشد.

سوال می شود که نحن اقرب الیه من حبل الورید را چطور تفسیر می کنید؟ خدایی که جسم است چطور به ما نزدیک می شود؟ در جواب می گویند این مجاز لفظی است. در این جا قائل به مجاز می شوند چون الفاظ کتاب را با ظاهری که خودش خیال کرده سنجیده است چون حدیث گراست.

در صحیح بخاری آمده است که در قیامت وقتی که حسابرسی تمام می شود عزیری ها و مسیحی ها را به جهنم می اندازند بعد به مسلمان ها می گویند به بهشت بروید این ها در جواب می گویند ” إناننتظر ربنا” چون قرار بوده است خداوند ما را به بهشت ببرد. حضرت حق می آید و می گوید “انا ربکم”؛ می گویند ما تو را نمی شناسیم! “و کشف عن ساقه”  خداوند نعوذ بالله پاچه شلوارش را بالا می زند و همه سجده می کنند و او را می شناسند. حدیث گرایی بدون تعقل افتادن در ورطه گمراهی است.

این آقایان مبانی کلامی ندارند. سخنان فتوایی محمد بن عبدالوهاب و ابن تیمیه را حفظ کردند و عمل می کنند.

امروز وهابیت کاری کرده است که شما به آثاری مانند عبقات و الغدیر نمی توانید استناد کنید. وهابیت صدها سال پیش وقتی با شیعیان بحث می کردند باذکر نمودن کتب متعدد از کتاب های خودشان و احتجاج با آنها پیروز می شدند و این امر دلیل بر حقانیت حرف شیعه بود، مانند فرمایشات مرحوم سلطان الواعظین شیرازی در شبهای پیشاور که استناد به کتب آنها می کند. منابع قدیمی عمدتا به این صورت است. این ها امروز آمده اند مبانی رجالی قرار داده اند. یک کار عظیمی کرده اند به این صورت که تمام کتب حدیثی خود را بررسی سندی نموده اند و روایاتی که شیعه به آنها استناد می نمود را تضعیف نمودند. مسند ۶ جلدی احمد بن حنبل ۵۰ جلد شد شرح مشکل الاثار ۲ جلدی ۱۴ جلد شد سیر اعلام النبلاء ۴ جلدی ۲۳ جلد شد.

تک تک روایات را در پاورقی بحث کردند و روایات مستند ما را تضعیف کردند. دست شما خالی خواهد بود و صرف نقل کفایت نمی کند و باید با اسنادی که آنها قبول دارند بحث کنید. عمده کسانی که فضائل امیرالمومنین را بیان کردند صوفی بودند و از نظر وهابیت صوفیه کافرند و نمی شود به اقوال آنها استناد کرد.

حدیث گرایی این ها را به ورطه تکفیر انداخت و برای مقابله با شیعه علم رجال را علم کردند.

در جریان شیعه افراطی حدیث گرایی هست ولی دقت در سند نیست یعنی با حدیث گرایی بی ضابطه مواجهیم.

به عنوان مثال از اقبال سید بن طاووس روایتی که در اقبال نیامده است و خود او گفته چون ضعیف بوده نیاوردم میگویند چون سید در کتاب دیگرش این را ذکر کرده است پس معتبر است. شما یک جریان اخباری هایی را میبینید که مثل شیخ یوسف بحرانی وقتی به حدیث “ان الله یبغض کل مطلاق” می رسد و گفته شده این در مورد امام مجتبی (ع) است شیخ با توجه به مبنای خود در عصمت اهل بیت و همچنین معتبر دانستن کتب اربعه می گوید: “و حبس القلم هنا اولی بالادب”. چون در مبنا گیر کرده سکوت می کند.

این جریان انحرافی علاوه بر کتب اربعه بسیاری از روایات دیگر در کتب روایی مختلف را هم حجت می دانند و میگویند این مطلب را علامه مجلسی فرموده است و چون ایشان نقل کرده حجت است! علامه مجلسی روایت فحشاء عایشه را آورده و گفته این علما، عقلا و عرفا صحیح نیست ولی این ها فقط روایت را نقل می کنند و به اجتهاد علامه کاری ندارند. علامه مجلسی خودش در مقدمه بحار الانوار و ذیل روایات در صدد تصحیح نیست و هدف او جمع آوری آثار شیعه بوده است. کتابی را که خود نویسنده همه اش را صحیح نمی داند این ها می گویند صیح است. این جریان از اخباری گری جلو زده است.

یک وقتی بزرگ این ها گفته بود در این ۵۰ سالی که وحدت راه افتاده هیچ اتفاقی نیفتاده من پیغامی به ایشان دادم و گفتم ۵۰ سال نیست برادر من، این جریان تقریب بیش از ۱۰۰۰ سال سابقه دارد. چند مورد را بنده ذکر می کنم و ادب اختلاف میان علماء شیعه و سنی را ببینید.

علامه حلی می خواهد کتاب اصولی بنویسد، مختصر ابن حاجب را شرح می کند که غایه الوصول فی شرح الاصول نام دارد. این کتاب در حوزات علمیه اهل سنت رواج پیدا می کند. در زمان حیات علامه کتاب مشهور می شود. کار به جایی می رسد که بیضاوی عالم اهل سنت برای فهم مسأله ای از این کتاب از علامه سوال می کند. ببینید عبارت بیضاوی را در روضات الجنات آقا رضی. بیضاوی در مورد استصحاب سوال پیش آمده و به  علامه نامه می نویسد و او را خطاب می کند و می گوید: “یا مولانا جمال الدین ادام الله فواضلک انت امام المجتهدین فی علم الاصول”. ببینید علامه حلی دین را صادر نموده است.

فرد دیگر شهید اول است در قریب به ۳۰سالگی استاد ۷۰ ساله او محمد بن قرشی شافعی که از اهل سنت است می خواهد به او اجازه اجتهاد بدهد این جا در اجازه نامه می نویسد: “اجزت المولی الاعظم المولی الاعلم امام الائمه صاحب الفضلین مجمع المناقب و الکمالات الفاخره جامع العلوم الدنیا و الاخره شمس المله و الدین محمد بن الشخ العالم ابن مکی …” به جلد ۱۰۴ بخش اجازات بحار الانوار مراجعه کنید و این اجازه نامه را ببینید. البته گاهی هم بین شیعه و سنی بی ادبی اتفاق افتاده ولی غالبا وحدت و تقریب وجود داشته است.

مورد دیگر شیخ مفید است که ابن کثیر می گوید خانه شیخ مفید مجمع علمای اهل سنت بوده است.

همچنین می توان به مرحوم طبرسی اشاره نمود. شما به مقدمه جوامع الجامع رجوع کنید و ببینید که مرحوم طبرسی در مورد کتاب جارالله زمخشری چه می گوید. کتاب کشاف را خلاصه می کند و می گوید وقتی کتاب جارالله العلامه را که عباراتی دقیق و معجزه گون دارد را دیدم دلم نیامد که در کتابم ذکر نکنم. تعاریفش در مورد زمخشری را در این کتاب ببینید.

این تقریب و ادب اختلاف برای ۵۰ سال نیست و این امر از هزاران سال پیش وجود داشته و امروز جریان تکفیری های اهل سنت و تشیع انگلیسی به دنبال نابودی این وحدت می باشند. جریان تشیع انگلیسی خنجر داعش را تیز می کند.

سوال: هدف تشیع انگلیس چیست و از ساخت این شبکه های مختلف به دنبال رسیدن به چیست؟

ایجاد این جریان حاصل ضعف علمی و نداشتن مبانی است. تندروهای کفیری اهل سنت مبنا دارند که از شیعه دزدیده اند مثل مهدویت ، هجرت ولی این ها مبنا ندارند.

مرجع این جریان قائل به ولایت فقیه است ولی با انجمن حجتیه ائتلاف دارد. کتاب اصول دارد ولی با اخباری مسلک ها هم ائتلاف دارد. ا این یک ائتلاف سیاسی است و به دنبال آن هستند که مسلمانان و غیر مسلمانان هنگامی که از ماهواره به دنبال یافتن معارف شیعه می باشند این معارف را در ماهواره های تشیع انگلیسی ببینند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان رضوی ”همایش بررسی تحجر گرایی دینی در جهان اسلام” را برگزار می نماید. این همایش در مورخ ۱ دی ماه ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰ در سالن همایش بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی جنب حرم مطهر رضوی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کاشانی(استاد حوزه و دانشگاه) انجام خواهد شد

طراحی سایت و بهینه سازی سایت از فرا سی ام اس