هانري لائوست (Henri Laoust)

وي که از خاورشناسان نامدارد معاصر به شمار می‌آید در سال 1905 ميلادي در فرانسه به دنيا آمد و در سال 1983 در این کشور از دنیا رفت؛ و پس از طيّ تحصيلات مقدّماتي ، به دانشسراي عالي فرانسه راه يافت و از آنجا پايان نامه تحصيلي گرفت و همچنين از مدرسه زبانهاي شرقي فارغ التّحصيل شد .

پدرش، امیل لاوست، متخصص لهجه های بربری بود. م. هانری با خانواده اش به مراکش رفت و مدتی در آنجا ماند. پس از فارغ التحصیلی از Ecole Nationale Supérieure (1926)، در انستیتوی زبان ها و تمدن های شرقی پاریس و دانشگاه سوربن به تحصیل در رشته فلسفه و عربی پرداخت. او در انستیتو فرانسوی باستان شناسی شرقی قاهره تحصیل کرد و در سال 1937 به عنوان منشی و سپس مدیر مؤسسه فرانسوی علوم عربی داماس منصوب شد. از آنجایی که او در آثارش به چاپ علمی متون کهن اولویت می داد، بسیاری از آثارش منتشر شد. او کمک های مهمی در هدایت پژوهشگران وابسته به مؤسسه به کارهای آزاد به منظور شناسایی نسخه های خطی در کتابخانه های مختلف کرد.

اگرچه او علاقه چندانی به مطالعات جامعه شناسی و سیاست در این مؤسسه نداشت و تا زمانی که مدیر آن بود از مسائل داخلی سوریه به دور بود، اما این واقعیت که این مؤسسه برای خدمت به سیاست خارجی کشورش تأسیس شده بود، به هانری لاوست اجازه نمی داد از سیاست های روزمره دوری کنید، حتی اگر غیرمستقیم باشد. به همین دلیل افسران ملکی و نظامی دولت استعماری فرانسه در دوره های خاصی در اینجا آموزش می دیدند. لاوست به لطف شناخت اسلام و جهان عرب و شخصیت معتدل خود می توانست به راحتی با محافل مسلمان ارتباط برقرار کند. مطالعات او در مورد تکیه الدین ابن تیمیه که با پیشنهاد لوئی ماسینیون آغاز کرد، مصادف با دوره ای بود که جنبش های اصلاحی مصر، الجزایر و مراکش به جز وهابی ها علاقه زیادی به ابن تیمیه داشتند.

لاوست با بازگشت به فرانسه در سال 1946، تا سال 1956 به عنوان مدرس در دانشگاه لیون کار کرد. لویی ماسینیون مجله Revue des études islamiques را کارگردانی کرد که انتشار آن را در سال 1927 و با لاوست بین سالهای 1956 و 1962 آغاز کرد. پس از مرگش در سال 1962، لاوست تا سال 1981 سردبیر مجله بود. لاوست که در سال 1957 در کالج دو فرانس پذیرفته شد، رئیس کرسی جامعه شناسی اسلامی که توسط ماسینیون (1962) تأسیس شد، شد. او تا سال 1975 به تدریس پرداخت و محققین زیادی تربیت کرد. لاوست مانند لویی ماسینیون، ژان سوواژه، رجیس بلاچر، جی. برک و کلود کان، کتابخانه خصوصی خود را در اینجا اهدا کرد و به ایجاد کتابخانه مطالعات عرب، ترک و اسلامی کمک کرد.

تحقیقات هانری لاوست بیشتر بر کلام، اصول فقه، فقه و تاریخ متمرکز بود. نوزدهم او ذهنیت ابن تیمیه را به عنوان موضوع دکتری ترجیح داد، زیرا او بر موضوعات کلاسیک مانند شرق شناسان قرن نوزدهم تمرکز داشت. وی در سال‌هایی که در مصر بود، مقالاتی در مورد موقعیت مذهبی و سیاسی این کشور نوشت. اگرچه او می خواست اثر رشید رضا، یکی از رهبران نهضت اصلاح، را در مورد آثار خلافت و امامت، به عنوان تز دوم خود ارائه دهد، اما به دلیل زنده بودن نویسنده از آن صرف نظر کرد. موقعیت مصر در آن زمان. این مطالعه ضمن دریافت عنوان دکترای دولت با پایان نامه اصلی ابن تیمیه درباره اندیشه های اجتماعی و سیاسی وی، جهت گیری تحقیقات وی را در سال های بعد نیز مشخص کرد.وی برای تکمیل این پایان نامه، کار ابن تیمیه در روش فقهی را به عنوان پایان نامه دوم خود ارائه کرد.

در سالهای بعد، هانری لاوست زمینه علاقه خود را گسترش داد. او بیشتر به سبک مقاله‌ای درباره دیدگاه‌های دانشمندانی چون ابوالعلاء المعری، ماوردی، غزالی، ابن تومرت، مُوفاک‌الدین ابن کودامه، ابن المطهر حلی، ابن کثیر و ابن حلدون تحقیق کرد. به منظور تعیین جایگاه حنبلیت در روند تاریخی دین مبین اسلام، منابع تاریخی و به ویژه کتاب البدایه و نهایه ابن کثیر در مورد خلافت مورد بررسی قرار گرفت.او به کار خود اهمیت می داد و فقط بر اساس آثارش مقاله می نوشت. لاوست علاوه بر علاقه به فرقه های اهل سنت، در پرتو آثار حلی، مقالاتی نیز در مورد فرقه شیعه منتشر کرد. در حین ترجمه برخی منابع اسلامی به فرانسوی، مقدمه هایی که وی برای آنها نوشت و پاورقی هایی که اضافه کرد به عنوان کمک های مهم در تحقیقات علمی پذیرفته شد. علاوه بر این، لاوست که در تلاش برای برقراری گفت‌وگو بین وکلای کشورهای اسلامی و وکلای فرانسوی بود، پس از سه نشست اول در مورد حقوق بشر و اسلام، نقش مهمی در تشکیل جلسات مشابه در پاریس، وین، ژنو و استراسبورگ ایفا کرد. در ریاض برگزار شد

از وی آثار متعددی در قالب کتاب، مقاله و ... به جای مانده است که مهمترین آنها میتوان بدین شرح نام برد

پلورالیسم در اسلام ( 1983 )
چگونه می توان سننیت و تشیع را تعریف کرد ( 1979 )
تفرقه در اسلام ( 1965 )
مطالعات اسلامی در جهان ( 1965 )
لوئیس ماسینیون (1883-1962) ( 1962 )
نقش علی در سیره شیعی ( 1962 )
حنبلی در زمان ممالوک بحرید، 658-784 / 1260-1382 ( 1960 )
حنبلیزم در زمان خلافت بغداد، 241 / 855-656 / 1258 ( 1959 )
اولین مسلک های ایمانی حنبلی ( 1957 )
عناوین و انتشارات ( 1955 )
کار آکادمی عرب دمشق، 1921-1950 ( 1949 )
رساله حقوق عمومی ابن تیمیه ( 1948 )
زندگی و فلسفه ابوالعلاء المعری ( 1943 )
شرح حال ابن تیمیه بعد از ابن کثیر ( 1942 )
جستار در عقاید اجتماعی و سیاسی تکی الدین احمد ب. تایمیه، قانونگذار حنبلی متولد 661/1262 در حران، درگذشته در دمشق در سال 728/1328 ( 1939 )
مشارکت در بررسی روش شناسی شرعی تکی الدین احمد بن. تیمیه. ترجمه مشروح: 1) از معاریة الوصول الی معرفت انا اوصول الدین و فروعه کد بایانه ارسول و 2) از الحیاس فی شارع الیس (39 ) 1.
رساله ابن تیمیه در سوگند انکار ( 1937 )
مقدمه ای بر مطالعه آموزش عربی در مصر ( 1933 )
نام ها و مراسم آتش سوزی در میان بربرهای بالا و ضد اطلس ( 1921 )
«ابانا» نوشته عبید الله بن محمد الاکبری بن بطاطط با هانری لاوست (1905-1983) به عنوان ویراستار علمی.
«ابانا» نوشته عبید الله بن محمد الاکبری بن بططح با مترجم هانری لاوست (1905-1983


 

 

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید ...


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

طراحی سایت و بهینه سازی سایت از فرا سی ام اس